FANDOM

ג'ון סנואו
ג'ון סנואו - עונה 5
שם ג'ון סנואו
תארים ממזר
הלורד המפקד של משמר הלילה
אדון ווינטרפל
ראש בית סטארק
המלך בצפון
כינויים הזאב הלבן
הממזר של ווינטרפל
הממזר של נד סטארק
מלך העורבים
הנסיך שהובטח
גזע אדם
שייכות אתנית צפוני
ולריאני
דורני (לידה)
לידה 281 לנ"א
מגדל השמחה, ההרים האדומים, דורן, ווסטרוז
פטירה 302 לנ"א (בן 21 במותו; חזר לחיים)
טירת שחור, החומה, ווסטרוז
בית בית סטארק (ממזר)
בית טארגרייאן (צאצא)
שייכות צבאית משמר הלילה (298 - 303 לנ"א)
צבא הצפון

ג'ון סנואו (281 לנ"א - 302 לנ"א; חזר לחיים ב302 לנ"א) הוא ראש בית סטארק, המנהיג והמלך של הממלכה בצפון ווסטרוז, המכונה גם כ"המלך בצפון" ונקרא על ידי תומכיו הזאב הלבן. לפני עלייתו כמלך, ג'ון היה הלורד המפקד של משמר הלילה, ה-998 במניין, ולפני כן היה יד ימינו של קודמו בתפקיד, ג'אור מורמונט, עד הירצחו.

ג'ון מוצג למרבית העולם כבנו הממזר של לורד אדארד "נד" סטארק מהשפחה וויילה, וגדל רוב ימיו כממזר מוכר בווינטרפל; בפועל הוא בעצם בנם של ליאנה סטארק, אחותו של לורד אדארד, ורייגאר טארגאריין, בנו של אאיריז טארגאריין, המלך האחרון מבית טארגאריין, למרות שמקורו האמיתי לא ידוע בפני מרבית הממלכה ושאר העולם.

ביוגרפיהעריכה

שנים מוקדמותעריכה

רקע ולידהעריכה

בשנת 280 לנ"א לערך, רייגאר טארגאריין, נסיך דרגונסטון ויורש העצר לכס הברזל של שבע הממלכות, חטף כביכול את ליאנה סטארק, בת לבית סטארק וארוסתו של רוברט באראתיאון, ראש בית באראתיאון וריבון ארצות הסופה. האירוע גרם לפרוץ מלחמת אזרחים קשה שנקראה "המרד של רוברט באראתיאון," שבה לבסוף רוברט נלחם ברייגר והרג אותו בדו-קרב.

לפני מותו, רייגאר הבריח את ליאנה לדורן, שם השניים נשארו יחד במשך כמעט שנה. במהלך זמן זה, ליאנה הרתה מיחסיה עם רייגאר, ולפני שעזב להלחם ברוברט, רייגאר החביא אותה במגדל השמחה, שם הייתה מוגנת על ידי ההלורד המפקד ג'רולד הייווטר וסר ארתור דאיין, שני לוחמי עלית של משמר המלך.

לקראת סוף המלחמה, ליאנה ילדה בן זכר לרייגאר, ונמצאה זמן לא רב לאחר מיכן על ידי אחיה אדארד, תשושה ועל סף המוות לאחר לידה מסובכת. בשארית כוחותיה, ליאנה אמרה לאדארד את שם הילד וביקשה ממנו להגן על הרך, בטענה שרוברט יהרוג אותו במידה ויידע שמדובר בבנו של רייגאר; אדארד הסכים לבקשה האחרונה של אחותו ולקח את הילד תחת חסותו.

לפי כתביו של הספטון העליון מאינארד, ראיגאר דאג לכך שנישואיו לאישתו החוקית, אליה מארטל, יבוטלו על מנת שיהיה מסוגל להנשא לליאנה בדורן; מידע זה הופך את ג'ון לבנו החוקי של ראיגאר.

ילדות בווינטרפלעריכה

בסופה של המלחמה, אדארד חזר לווינטרפל עם בנה של ליאנה בחיקו, אך על מנת להגן על הילד מפני רוברט וגורמים נוספים, לורד ווינטרפל החליט להציג את הילד כבן ממזר שנולד לאדארד בזמן המרד משפחה שנקראה וויילה (ככל הנראה על שם אחת המשרתתות של ראיגאר שדאגו לליאנה), וקרא לו ג'ון. בעקבות הצגתו כבנו הממזר של דאראד, ג'ון קיבל את שם המשפחה סנואו (בשפה המשותפת: Snow; תרגום מילולי: שלג) על מנת לציין שהוא בנו הממזר של אציל מהצפון.

ילדותו של ג'ון בווינטרפל הייתה מסובכת עקב מעמדו; בואו גרם לקרע בין אדארד לבין אישתו קטלין טאלי, שילדה לו לפני הגעתו של ג'ון את בנם הראשון רוב סטארק וראתה בג'ון פגיעה בכבודה כאצילה ואישתו של ריבון הצפון. על כן, יחסה של קטלין כלפי ג'ון היה קר ומנוכר, ולמרות שמעולם לא התעללה או השפילה אותו, היא דאגה להתרחק מהממזר וכן להרחיק גם את ילדיה ממנו. למרות זאת, בין ג'ון לרוב נוצרה חברות חזקה, והשניים נהגו לשחק ולהלחם ביחד, למרות שג'ון הביע קנאה ביכולותיו של אחיו למחצה.

למרות שאדארד נזהר לא להביע יותר מדי אהבה כלפי ג'ון, בין השניים נוצר קשר חזק של אב ובן, ואדארד דאג לכך שג'ון יחיה היטב ויילמד להלחם ולהשתמש בנשק. מערכות יחסיו של ג'ון עם שאר אחיו למחצה (בפועל דודניו) נעו בין סלידה וחוסר תקשורת לבין אחווה חזקה, כאשר עם סאנסה יחסיו היו קרים וטכנית לא קיימים, בזמן שעם אריה ג'ון חווה את הקשר העמוק ביותר שלו למעט רוב ואביו. שני אחיו למחצה הקטנים, בראן וריקון, היו בעלי קשר טוב עם ג'ון וראו בו דמות אח גדול. בנוסף ליחסיו עם אחיו ואחיותיו, ג'ון היה גם בעל קשר חזק עם דודו בנג'ן, סייר של משמר הלילה.

לפי דבריה של קטלין, כאשר ג'ון היה קטן, הוא חלה במגפה ונאמר כי אם יצליח לשרוד את הלילה הוא יחלים. קטלין, שלפני התקרית התפללה לאלים הישנים שייקחו את הילד ממנה, הרגישה רגשות אשם על שנאתה כלפי ג'ון שכן הילד לא היה אשם במעשיו של בעלה. קטלין נותרה עם ג'ון במשך כל הלילה והתפללה להשרדותו בטענה שאם הילד ישרוד, היא תקבל אותו כבנה שלה ותבקש מאדארד לקבלו כסטארק; ג'ון שרד והחלים, אך קטלין לא הצליחה לשמור על הבטחתה, דבר שיגרום לה חרטות רבות בשנותיה האחרונות.

בשנת 289 לנ"א, לאחר מרד גרייג'וי, אדארד חזר עם ילד קטן כאסיר פוליטי: תיאון גרייג'וי, בנו של לורד ביילון גרייג'וי; בזמן שרוב נהיה חבר קרוב של תיאון, בין תיאון לג'ון התפתחה יריבות ידידותית שנבעה מעצם העובדה ששניהם היו זרים למשפחת סטארק.

ימים אחרונים בווינטרפלעריכה

בשנת 298 לנ"א, במהלך אימון חץ וקשת עם בראן ורוב, ג'ון נקרא לצידם ולצידו של תיאון לחזות במשפטו ובהוצאתו להורג של וויל, חבר במשמר הלילה שנטש את תפקידו וברח דרומית לחומה. לאחר ההוצאה להורג, ג'ון שיבח את אחיו הקטן בראן על כך שלא הסיט מבטו מהמאורע.

בחזרתם לווינטרפל, ג'ון ומשפחתו מצאו גופה של זאבת בלהות שנהרגה לאחר שצדה של צבי, שגופתו נמצאה סמוך. חמישה גורי זאבים נמצאו ליד גופת הזאבה, ולמרות שאדארד שקל להרוג את הגורים, ג'ון הצליח לשכנע את דודו לתת לכל אחד מאחיו החוקיים לקחת גור זאבים, בטענה שמדובר בסימן. לפני עזיבתם, ג'ון מצא גור שישי, פרוותו לבנה לעומת האחרים; בהקנטו של תיאון, ג'ון לקח את הגור לעצמו, וקרא לו אוב.

כאשר המלך רוברט באראתיאון ופמלייתו הכריזה בבואה לווינטרפל, ג'ון לא הורשה לקבל את האורחים מחשש שהופעתו תפגע בכבודם עקב מעמדו - כל זאת בהצעתה של קטלין. בזמן שהמשתה נערך, ג'ון התאמן בחוץ עם בובת אימונים, מוציא כעסיו עם חרבו לפני שבנג'ן הגיע וניחם אותו, לפני שהציע לג'ון להצטרף למשמר הלילה. לאחר שבנג'ן עזב לשוחח עם אדארד, ג'ון פגש את טיריון לאניסטר, הגמד של בית לאניסטר וגיסו של רוברט; טיריון עודד את ג'ון לגבי מעמדו כממזר ונתן לו עיצה להשתמש במעמד ובמצב שלו כשיריון, על מנת שאף אחד לא יוכל להשתמש בממזריות של ג'ון כנשק נגדו.

לפני עזיבתו לחומה, ג'ון פגש את ג'יימי לאניסטר, חבר במשמר המלך ובן נוסף לבית לאניסטר, שהקניט את ג'ון לגבי בחירתו "לקחת את השחור" ואת נחישותו. באותו הזמן ג'ון ביקר את מיקאן, הנפח של ווינטרפל, על מנת לחשל חרב קטנה עבור אחותו אריה כמתנת פרידה. לאחר שנפרד מאריה, ג'ון ביקר את בראן - אשר היה בקומה לאחר נפילה קטלנית - למרות המתח בינו לבין קטלין. במקביל לבואו של אדארד לחדרו של בראן, קטלין הורתה לג'ון לעזוב. האדם האחרון ממנו ג'ון נפרד תרם יציאתו מווינטרפל היה רוב, והשניים איחלו אחד לשני הצלחה.

התחלה במשמר הלילהעריכה

הגעה לחומהעריכה

ג'ון עזב את ווינטרפל ביחד עם בנג'ן וטיריון לאניסטר, מלווה גם בזאבו אוב. במקביל אדארד עזב ביחד עם אריה וסאנסה להתלוות לרוברט למעלה המלך במטרה לשרת תחתיו כימין המלך. לפני ששתי הקבוצות התפצלו, ג'ון שוחח עם אדארד שהביע גאווה בג'ון על כך שהוא החליט לקחת את השחור בתור בן סטארק - גם היא אינו נושא את השם. או אז ג'ון שאל בנוגע לאימו, ואדארד הבטיח לאחיינו שכאשר יפגשו בשנית, הם ידונו באימו של ג'ון. ללא ידיעתם אז, הייתה זאת הפעם האחרונה בה הם ראו אחד את השני.

במסעם צפונה, ג'ון וטיריון זכו למספר שיחות; טיריון החל להסביר לממזר הצעיר מדוע הוא קורא ספרים, ומאוחר יותר גם הסביר לג'ון, שמחשבותיו על משמר הלילה החלו לדעוך, שמשמר הלילה משמש גם כפח אשפה עבור הפושעים המסוכנים ביותר בווסטרוז, כולל אנסים ורוצחים שבחרו לקחת את השחור על פני הוצאה להורג. בבואם לפתח החומה, בנג'ן הזמין את ג'ון להכנס.

אישיות ומאפייניםעריכה

יכולות וכישוריםעריכה

מאחורי הקלעיםעריכה

בספריםעריכה

הופעותעריכה

גלריהעריכה

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית